Københavner Safari

En super dag i sadlen

Kalundborg Cykle Clubs store MTB safari søndag d. 22. april ’12 gik til København, hvor vi udforskede området i Storkøbenhavn fra MTB- sadlerne. Hovedstadsområdet er beriget med et superfedt stisystem, som jeg synes hænger perfekt sammen og er ført gennem nogle smukke områder. Turen gik fra Høje Tåstrup i retning med uret rundt om forstæderne til København, retur til udgangspunktet. Vi fik nogle afbud op til og på dagen, og endte med at være 12 MTB ryttere, der så til gengæld udgjorde en homogen trup der på forbilledlig vis holdt sammen og fulgtes ad hele turen. Oven i købet var alle enige om at køre den lange tur på 98 km. Nogle kom sågar over 100 km da de lige skulle køre lidt omgangsræs i Hareskoven.

Dette arrangement var en større logistisk udfordring end de tidligere safarier, først og fremmest fordi vi skulle med toget både frem og tilbage, men også fordi det strakte sig over en hel dag og lidt af aftenen, og derfor omfattede noget mere forplejning. Men heldigvis påtog Kirsten Larsen og Jørgen Anker sig hvervet med at køre følgebil, og sørgede på flot vis for at vi kunne nyde en god forplejning og mental opbakning undervejs. Oven i dette tilbød Jens Anker at fylde VW transporteren med næsten alle vores cykler. Det er imponerende hvor mange han kan lirke ind kabinen, 11 stk. og så var der plads til forplejningen også. Så en stor tak til jer tre for jeres indsats – i er sgu professionelle.

Det var en sjov oplevelse at komme kørende på MTB til de steder vi så ofte har kørt afdelinger af Slushcup, og Dustcup. Både Herstedhøje var et interessant gensyn, men også de store skove var rare at hilse på. Således kom vi via nogle singletracks hen til Kælkebakken i Hareskoven, hvor der faktisk var afmærket til et DCU løb, men vi så nu ikke nogen ryttere, så vi suste lidt rundt på deres rute, inden vi mødtes med følgebilen og spiste frokost.

Vi kørte i adstadigt tempo forbi Bagsværd Sø og ad smalle opbyggede stier i et stort sumpområde ved Mølleåen og forsatte efter Lyngby videre langs samme forbi Brede op til Geels Skov, hvor vi stod for søndagens dramatiske oplevelse for en familier, der havde taget opstilling på toppen af skihopbakken Holtekollen. Vi kom ud af skoven i niveau med toppen og det gik ikke op for os at vi var nået til bakken og kom på den forkerte side af skihoppet. Set i bagklogskabens lys skulle vi have stoppet op og set nedkørslen an, men Kalundborg CC’s seje ryttere står ikke tilbage for en bette bakke. Fem mand tog nedkørslen i imponerende stil det meste af vejen ned, mens vi øvrige fornemmede at det måske var værd lige at stoppe op da før omtalte familie rejste sig op og udstødte et VOWW. En enkel mand måtte en tur ud over styret, og det så voldsomt ud men en murersvend er ikke sådan at slå ud. Så alle tog af sted i samlet flok og nød lidt senere det smukke view udover Dyrehaven, på vores vej sydover.

Ved kaffepausen dukkede Marianne op med frisk kaffe i cykelkurven til glæde for truppen, der på dette tidspunkt havde tilbagelagt 65 km. Endnu en gang stjerne-bagværk fra Kagekassen i Knabstrup blev fortæret, og nu gik snakken omkring den mørke horisont. Derfor tog vi ret hurtigt af sted og vi var ikke nået ret langt ned langs Vestvolden før det stod ned i lårtykke stråler. Ved Jyllingevej stimlede vi 12 mand sammen i et busstoppested, og der troede jeg at stemningen ville være at vi skulle korte turen af og køre direkte tilbage til Høje Tåstrup. Men nej – alle var indstillet på at tage hele turen ned langs Avedøre Strandpark. Respekt. Heldigvis kom solen igen og det gav fornyet energi og der blev trådt igennem på alle rammer.

Kolde men stolte over veludført dåd, var gensynet med følgebilen et dejligt syn, da vi nåede banegårdspladsen i Høje Tåstrup. Der blev skiftet til varmt tøj, så godt det lod sig gøre, og Jens Anker læssede cykler endnu en gang. Langsomt fik vi varmen i ventesalen, indtil det var tid til afgang, og så var der lækre sandwich til alle, også fra kagekassen. Selv om togføreren blev snydt for en sandwich, skaffede hun os nogle fine siddepladser i det ellers godt fyldte tog. Vi var trætte alle sammen men der var smil på læben hele vejen rundt, så jeg tror at alle havde haft en god dag, trods de varierende udfordringer.

Jeg takker for jeres gode humør, kampgejst og en hyggelig dag i godt selskab. Håber at se jer og andre eventyrlystne ryttere til den næste MTB safari, hvis det skulle lykkedes at arrangerer endnu en tur. Det vil så nok blive en lidt mindre ambitiøs tur, men som til gengæld appellerer til en bredere deltagerskare.

Lidt billeder fra turen kan ses her